12 апр 2021
12 априла, 2021

РОДИТЕЉИ – САРАДНИЦИ

Нове Основе програма предшколског васпитања и образовања „Године узлета“  примењују се у Предшколској установи Чукарица од септембра 2020. године

Године узлета– јер толико отворених могућности и толико енергије, воље, снаге, ентузијазма за откривање и истраживање света који нас окружује, толико отворености и креативних начина да се изразе и размене идеје и осећања, толико посвећености и труда да се остваре замисли и заједнички креирају и конструишу нова знања.Толико радозналости, креативности, истрајности, вере, отворености, потенцијала … човек има само током раног детињства (од рођења до поласка у школу).“

Како ће се ти потенцијали препознавати, подстицати развијати, неговати зависи од свих нас.

Зато је важно да програми у нашим вртићима настају заједничким учествовањем деце и одраслих у простору који је инспиративан и провокативан за дете, где оно може слободно да истражује, да се игра, да промишља, да сарађује са другима, испробава и упознаје свет око себе.

Програм сарадње са породицом се креира кроз дијалог са родитељима. Родитељи су позвани (и непосредо и посредно) да учествују у активностима. Родитељске иницијативе су важне, зато их охрабрујемо и промовишемо. 

Васпитачи, као рефлексивни практичари, промишљају и развијају стратегије за деловање у реалном програму које се заснивају на концепцији Основа програма „Године узлета“. 


Мама Александра Цимбаљевић
Драги сви, пројекат уредјења дворишта је одлична идеја  Као предлог, уколико сте сагласни, пошто се ја иначе бавим уредјењем простора, могла бих да премерим и нацртам двориште тј.  део спољашњег простора који ће бити предмет нашег уредјења и да те цртеже као подлоге,  васпитачице могу да користе у вртићу у раду са децом на којима би они колажом или бојењем   дали своје идеје где би шта желели да праве од садржаја (Сабина и Јасмина најбоље знају на који начин би они то могли у цртежима да изразе, а нама да служе за план шта нам је потребно  од ресурса у којој колицини и димензијама, да одредимо у односу на деције предлоге мозда  неке зоне активности (зона хортикултуре где они саде разлиците биљке, зона рекреације, друзења….)  И на тај начин добијемо пројекат по ком цемо набављати материјал И реализовати насе идеје, а деца науце  процес уредјења простора од идеје, мерења, цртања, до реализације … наравно све то, као што сте рекли, не мора бити ново, већ се може постићи и са рециклажом   Уколико сте сагласни са предлогом, ја цу радо одвојити време да премерим и нацртам двориште за наш пројекат.   Мама Љубица Илић Војиновић Драги родитељи, као што сте упознати, у нашем вртићу је започето са реализацијом нових основа програма предшколског васпитања и образовања “Године узлета”,  у шта су нас већ упутиле наше васпитачице. Суштина овог програма је у препознавању значаја предшколског доба у развијању способности за целоживотно учење, као што су самопоуздање, отвореност, радозналост, истрајност, отпорност и креативност, а што се чини кроз истраживања и омогућавање разноликих искустава као и учешће одраслих у животу вртића. Оно што је за нас као родитеље можда најважније да знамо јесте да програми у вртићу настају  кроз заједничко учешће деце и одраслих у простору који је за дете подстицајан, као и да је на нама да препознамо јединствености, снаге и интересовања детета и да му помогнемо да их оснажује. Прослеђујемо вам и линк ка брошури за родитеље: хттпс://www.уницеф.орг/сербиа/медиа/8626/филе/Године_узлета.пдф, где се детаљније  можете упознати са полазним основама новог програма “Године узлета”. Јуче смо имали састанак Савета родитеља, које су водиле Катарина, стручни сарадник ПУ Чукарица и Сабина, руководилац вртића “Ђурђевак”, на којем је започет процес  договарања о начинима на које се ми родитељи и запослени у вртићу можемо укључити у тему  коју су наша деца и васпитачице покренули “Сређивање дворишта”. Ова тема је већ неко време актуелна, а сада су се створили сви предуслови будући да је и црква, чије двориште користимо, препознала значај иницијативе. У наредном периоду на нама је да подржимо овај пројекат  кроз наше укључивање, идеје и предлоге, а пратећи оно што нам деца поручују. За почетак  је потребно да израдимо план ко се све и на који начин може укључити, шта нам је све потребно  од ресурса, које опције постоје… Како бисмо започели са нашом акцијом потребно је да створимо  неке основне предуслове: да заштитимо терасу оградицама/капијицама тако да је јасленци могу  користити, да набавимо алат (грабуље, лопате, ашове, колица…), да набавимо и други материјал (нпр. старе или неискоришћене плочице за мозаик који би деца правила у дворишту, погодан грађевински материјал, старе гуме, боје и слично), као и да ослушнемо мишљење неког експерта за ову област (пејзажног архитекте, некога ко се бави зеленилом, биолога…)… Важно је да нагласимо да није поента у прикупљању новца већ у процесу креирања,  чак и уз помоћ оних ствари које већ имамо (некада се уз помоћ гума, шарених боја  и чврстог канапа може направити одлична пењалица коју наша деца могу користити, а у чијем прављењу могу и сама учествовати што ће за њих имати више смисла од готовог  производа . Овај пројекат почиње са идејом да средимо двориште, али је ово путовање на исти начин и процес током којег ће наша деца научити много више о свету који нас окружује: ко се бави  уређивањем простора, због чега неко уништава зелене површине, како да укључимо заједницу  у ову тему, како да сарађују, деле и преговарају, како да се боре за своје идеје које доживљавају као заједничке, шта значи бити део групе, шта значи доносити одлуке, колико нам је простор као целина важан и користан и како га све можемо користити у функцији сазнања и игре…  Драги родитељи, уколико вас је ова идеја заинтересовала позивамо вас да нам се јавите и да изнесете своје предлоге. Велики поздрав од представника Савета родитеља вртића “Ђурђевак”